زي ما فيه حاجات صح و حاجات غلط

فيه حاجات غلط ممكن تبقى صح

بس عاوزة شوية

تــظــبـــيــط

ــــــــــــــــــــــــــــ

قبل أن تقرأ المدونة

-- حقٌ على أصحاب الكؤوس أن يتناصحوا --

لا يُعــذَر المسلم في تخليه عن الدعوة إلى الله والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر حتـى وان كان مُقصراً في نفسه في بعض الأمور ,

بـل إن الإنسان عليه أن ينهى عن المنكر حتى وان كان هــو واقـع فيــه

فوقوعه في المنكر ذنب وعدم إنكاره على الآخرين ذنب آخر يُسأل عنه,
ولا شك ان على من ينصح أن يسعى جاهداً لتغيير ما بنفسه ليكون قدوةً ومثالاً يُحتذى به.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

28 May, 2012

ـ (عبدالمأمور) مش معذور !! ـ

السلام عليكم و رحمة الله


" يا بيه أنا ماليش دعوة
أنا عبد المأمور "


كتير قوي بنسمع المقولة دي ,
من ناس كتيرة ,
و في ظروف كتيرة ,

و بصرف النظر عن الخطأ اللغوي اللي فيها :
كان المفروض يقول : أنا عبد الآمر .
و بصرف النظر برضو عن الخطأ الديني اللي فيها :
فلا عبودية إلا لله ,


و لكن خلينا نناقشها من وجهة نظر صاحبها :
إنه بينفذ الأوامر غصب عنه ,
و هو مش موافق عليها و لا راضي بيها

يعني مثلا
المهندس اللي بتجيله تعليمات إنه يقلل الحديد و الأسمنت علشان يوفر لصاحب المال ,
المدرس اللي بتجيله تعليمات إنه يمدح في القائد و الزعيم الفاسد قدام التلاميذ في الفصل ,
العسكري اللي بتيجي له أوامر إنه يضرب في الناس ,
أو الجلاد اللي بتجيله أوامر إنه يعذب ناس بريئة ,
أو ...... إلخ

الأمثلة مافيش أكثر منها ,

فهل كونه غير راضي عن الأوامر ,
يعفيه من مسؤولية تنفيذها ؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ماتيجوا نشوف
.
.
.
.
.

" لَمَّا حَبَسُوا أَحْمَدَ بْنَ حَنْبَلٍ فِي السِّجْنِ جَاءَهُ السَّجَّانُ ,
فَقَالَ: يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ , الْحَدِيثُ الَّذِي رُوِيَ فِي الظَّلَمَةِ وَأَعْوَانِهِمْ صَحِيحٌ؟
قَالَ الِإمَامُ أَحْمَد : نَعَمْ،
قَالَ السَّجَّانُ: فَأَنَا مِنْ أَعْوَانِ الظَّلَمَةِ؟
قَالَ لَهُ: أَعْوَانُ الظَّلَمَةِ مَنْ يَأْخُذُ شَعْرَكَ
وَيَغْسِلُ ثَوْبَكَ
وَيُصْلِحُ طَعَامَكَ
وَيَبِيعُ وَيَشْتَرِي مِنْكَ،
فَأَمَّا أَنْتَ فَمِنْ أَنْفُسِهِمْ.
-أي:من الظلمة أنفسهم- "
[سير السلف للأصبهاني ]


" وَجَاء رجلٌ خياطٌ إِلَى سُفْيَان الثَّوْريّ ,
فَقَالَ : إِنِّي رجلٌ أخيط ثِيَاب السُّلْطَان ,
هَل أَنا من أعوان الظلمَة
فَقَالَ سُفْيَان :
بل أَنْت من الظلمَة أنفسهم
وَلَكِن أعوان الظلمَة من يَبِيع مِنْك الإبرة والخيوط "
[الكبائر للذهبي ]


و شوف كده حديث النبي صلى الله عليه وسلم قال :
(( لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم :
آكل الربا ، وموكله ، وكاتبه ، وشاهديه ،
وقال : هم سواء . ))
[ الراوي: جابر بن عبدالله - المحدث: مسلم -
المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 1598
خلاصة حكم المحدث: صحيح]


إذاً فكل من يساهم في الربا من قريب أو بعيدٍ فهو ملعون ،
فما بالك بمن يساهم في الظلم ؟؟

و حاجة تانية مهمة جدا ,
إن الظالم في أغلب الأحيان لا يستطيع مباشرة الظلم بنفسه ,
فلو امتنع أعوانه عن مساعدته ,
فلن يستطيع أن يظلم ,


كما جاء أن
" السَجّان قال معتذراً لابن تيمية وهو فى سجن القلعة بدمشق :
أنا عبد المأمور ولا ذنب لي ,
فردَّ ابن تيمية قائلا :
لولاك ماظلموا "

بس يا سيدي ,

هتقول لي بقى :
بس يا عم ده رئيسي في الشغل ,
ده المدير بتاعي و يقدر يبهدلني ,
و ..... إلخ


هقول لك :
اعمل الصح ...
و
أعلى ما في خيلهم يركبوه

{ لَا ضَيْرَ إِنَّا إِلَى رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ }[الشعراء-50]

{ فَاقْضِ مَا أَنتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِي هَذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا }[طه-72]

و لأن الله عز وجل
{ مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا } [هود - 56 ]

" فلا تتحرك ولا تسكن إلا بإذنه
فلو اجتمعتم جميعا على الإيقاع بي
والله لم يسلطكم عليّ , لم تقدروا على ذلك
فإن سلطكم فلحكمةٍ أرادها " [تفسير السعدي]

(( واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء ،
لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ،
وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء ,
لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك ))
[ الراوي: عبدالله بن عباس - المحدث: الألباني -
المصدر: صحيح الترمذي - الصفحة أو الرقم : 2516
خلاصة حكم المحدث: صحيح ]


و للمزيد يُرجى قراءة :
ـ ( مؤمن ) .. مطمّن , مرتاح ـ

ـ أعلى ما في خيلهم يركبوه !! ـ



و جزاكم الله خيرا


.....................


و لا تنسوا كاتب الموضوع من دعوة صالحة بظهر الغيب :
أن يُصلح الله له شأنه كله و أن يهديه و يتوب عليه ,
و أن يكفيه بحلاله عن حرامه , و يغنيه بفضله عمن سواه ,
و أن يُعِيذهُ من الهم و الحزن و العجز و الكسل ,


.......... ما تنسوش بالله عليكم ..........

>> حقوق النشر للجميع <<
بشرط عدم التحريف أو التغيير


و يا حبذا لو تذكر رابط المدونة
tazbee6.blogspot.com







أو تذكر أن الموضوع
" منقول من مدونة تظبيط "



ـ

4 comments:

  1. جزاك الله خيرا
    بس مثلا يعنى إحنا عندنا مادة الاقتصاد الهندسى: بنأخذ فيها الفوائد والبنوك ونحسبها طبعا
    نعمل إيه طيب ؟؟

    وبقالى 3 سنين مش بانجح فى حقوق الإنسان عشان كل مرة مرضاش أقول كلام المنهج .. ولو أنا مثلا باشترى من واحد بيبيع سجائر مثلا أبقى كده باعينه ؟؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. جزانا و إياكم
      هو بالنسبة للاقتصاد الهندسي , فأنا كنت بربط الحمار مطرح ما صاحبه عاوز
      طالما مش بطبق الكلام ده في الواقع ,
      كنت بتعامل معاه على إنه مسألة حسابية مجردة و أحلها و خلاص ,


      و بالنسبة لحقوق الإنسان .. فماكانتش عندنا المادة دي الحمد لله :)

      و أخيرا بالنسبة للشراء من واحد بيبيع سجاير ,
      فرأيي الشخصي - و لا أعلم ما الرأي الشرعي - إن لو فيه حد تاني مش بيبيع سجاير , فالأفضل أجيب منه علشان أعينه على الطاعة

      Delete
  2. أنا إنسان تاني غير اللي علق فوق

    هو كلام منهج حقوق الإنسان ماله ؟؟ أنا فاكرة إنه كان عادي (من 5 سنين) وكلنا نجحنا فيه الحمد لله ، هم غيروه ؟؟
    بعدين صح ، موضوع الراجل اللي بيبيع سجاير مهم أوي ، عشان كدة مش هنشتري من حد .!! لو عدينا على كل واحد وسألناه بتبيع سجاير، مش هنشتري حاجة من حد عشان كلهم بيبيعوها .... ربنا يرزقنا الصواب

    ReplyDelete
    Replies
    1. بصراحة احنا ماكانش عندنا حقوق إنسان
      كان عندنا تفكير هندسي و قوانين و تشريعات

      و بالنسبة للراجل اللي بيبيع السجاير , فماعنديش قول شرعي فيه ,
      لكن رأيي الشخصي إن الشراء من اللي مش بيبيع أحسن علشان أعينه على الطاعة

      و الله أعلم

      Delete

دلوقتي تقدر تعلق بأكثر من طريقة :
كـ(غير معرف) بدون ما يكون لك حساب خالص
أو بحسابك على الفيس بوك
أو بحسابك على بلوجر
بس عبرني و علق :) ـ

حقوق النشر للجميع


ـ
و لا تنسوا
كاتب الموضوع من دعوة صالحة بظهر الغيب

أن يُصلح الله له شأنه كله و يُدخله الجنة و يُجِرْه من النار و جميع المسلمين و المسلمات ..

>> حقوق النشر للجميع <<
لو رأيت أنه يستحق النشر
بشرط عدم التحريف أو التغيير
و يا حبذا لو تذكر رابط المدونة

tazbee6.blogspot.com


أو تذكر أن الموضوع

" منقول من مدونة تظبيط "

ـ