ببساطة جدا , العادة هذه هي خاصة بتنظيم الوقت ,
بتعرفوا تنظموا وقتكم ؟ طب خلاص لو عندك كأس فارغ و ملأته بِكُرَات كبيرة , هل يكون حقا قد امتلأ ؟ لا , فمازلنا نستطيع ملء الفراغات بين الكرات الكبيرة بكرات أصغير ,
و لكن هل بعد هذه الكرات الصغيرة يعتبر الكأس مملوءا ؟
لا , فمازلنا نستطيع أن نصب ماءا في الكأس , حتى يرتفع الماء إلي حافة الكأس و عندها لا يمكننا وضع أي شيء جديد بالكأس ,
مشكلتنا في حياتنا أننا نملأ الكأس بالماء أولا ,
ثم نشتكي أن الكأس ليس به مساحة لأي شيء إضافي , لكننا لو بدأنا بالحصى الكبير ثم الصغير ثم الماء , لكان كل شيء على ما يرام ,
فالحصى الكبير هو الأعمال الأكثر أهمية ,
و الصغير هي الأعمال الأقل أهمية ,
أما الماء , فهي التفاهات و الأمور الغير مهمة التي نملأ بها أوقاتنا ثم نشتكي من ضيق الوقت ...
الطريقة التي اقترحها المؤلف في كتابه لتنظيم الوقت ,
طريقة رائعة و بسيطة في نفس الوقت و هي كالتالي :
ارسم مربعا كبيرا و قسمه إلى أربعة أقسام :
1-أعلى اليسار : و فيه تكتب أي شيء (مهم و عاجل)
(تقرير سيسلم غدا , واجب للكلية غدا ....)
2-أعلى اليمين : و فيه تكتب أي شيء (مهم لكن غير عاجل )
(تقرير يسلم بعد يومين , واجب بعد 3 ايام) –هو ما فيش غير أمثلة التقارير دي !!-
3-أسفل اليسار : و فيه تكتب أي شيء (غير مهم لكن عاجل)
(أبعت نكتة لواحد بعت لي واحدة , عندي ميعاد مع صديق على الشات )
4-أسفل اليمين : و فيه تكتب أي شيء (غير مهم و غير عاجل )
(المسلسل العربي , قراءة صحيفة ...) , إذا أردت أن تكون حياتك منظمة , فلتكن أغلب مواعيدك في المربع 2 مربع الناجحين و المنظمين ,
غير المضغوطين ,
و احذر أن تتأخر أعمالك فيه بدون أن تنجزها لأنها سوف تتحول إلى المربع 1 ,
مربع الأزمات و الأشياء المهمة العاجلة ,
أما المربع 3 فهو أكثر ما يضيع الوقت , الأشياء التافهة التي نعتبرها عاجلة ,
أما رقم 4 , فلا داعي للكلام عنه , فهو مربع البلهاء ,
و حاول قدر المستطاع أن تملأ ورقة أعمالك هذه قبل النوم أو في الصباح الباكر ,
و لا تتكاسل بحجة أنك تتذكر ما يجب عليك فعله , بل اكتب ,
لأنك إذا كتبت , زاد تركيزك على الإنجاز , و إذا أنجزت شيئا , قم بمسحه أو بشطبه من القائمة ,
لأنك إذا مسحت مهمة ما , ستشعر بسعادة الإنجاز ,
و يدفعك هذا لإنجاز المزيد و الانتهاء منه كي تشطب عليه هو الآخر
و تشعر بالسعادة و الراحة النفسية بالانتهاء من الأعمال المفروضة عليك ,
و على فكرة أنا مجرب الطريقة دي و بأحاول أمشي عليها قدر المستطاع ,
لأنها بجد رائعة و بسيطة .
و بهذا نكون قد انتهينا من العادة الثالثة و العادات التي ترقى بالفرد نحو النجاح ,
و نبدأ بإذن الله , في العادات الثلاث اللاتي ترقى بك و بمن حولك نحو النجاح .
بجد تحفه وروعة,
ReplyDeleteوشرح وافي وبسيط وسهل,
وان شاء الله ناجح كمان,
بالتوفيق يارب وجعله الله في ميزان حسناتك,
جزاك الله خيرا.
خطييييييييييره الطريقه دي
ReplyDeleteحلو اوي المربع ده ياتيمي
وفكره جميله والله وبعون الله نطبقها
ربنا معاك ف الي انت فيه يااارب
ويبارك فيك وينفع بيك
تسلم ايدك
يا عيني عليك يا تيمي يا متهندس
ReplyDeleteوالله فوق الرائع
تسلم إيدك
ربنا يقويك علي جيشك
وتخلصه وتجيلنا بالسلامة .. يا هندزة
صح الكلام ده جدا
ReplyDeleteربنا يبارك فيك
ReplyDeleteواشكرك لمشاطرتنا فوائد هذا الكتاب
ربنا يكرمك يا تيمي وترجع بالسلامة
ReplyDeleteتم العلم وجارى التجريب
ReplyDeleteبجد طريقة حلوة وعملية
كلنا بنلاقى مشكلة فة تنظيم الوقت وبنعمل جداول ونلغى الجداول
يا رب الطريقة دى تفلح وربنا ينفعنا بيها
تسلم يا غالى
تسلم يا تيمي
ReplyDeleteربنا ينفع بيك الناس
ربنا يرجعك بالسلامه
وحشتني
جميل يا تيمى
ReplyDeleteمجهودك فعلا
ورغبتك فى نشر الفايدة رغم انشغالك
فعلا احيى فيك ايجابيتك وروحك العالية
فعلا انا معجب بكده اوى
طريقة جميلة جداً ومنظمة لترتيب الافكار وتنظيم الوقت كما ينبغى
ReplyDeleteتحياتى
بارك الله فيك على الطرح الممتاز,
ReplyDeleteبعد أن إمتلأت بالحماس,
سوف أطبق الطريقة بإذن الله
كنت ههزر معاك واختلف معاك فيزيائيا في موضو الكوبايه
ReplyDeleteبس قولت لا يا عم الراجل بيتكلم في موضوع مفيد ومهم
لازم فعلا بجد نهتم جداااااااااااااااااا باستغلال الوقت الاستفلال الامثل
تحياتي
عارف ياتيمى
ReplyDeleteقعدت أأجل
حاجات كتير
لما بقت كلها
عاجلة ومهمة
وادينى بقول
يااااااريت
ربنا يسهل
ويستر يارب
ويجازك خيرا
أينما انت