بسم الله الرحمن الرحيم ..
بما أن المدونة بعنوان "تظبيط" يعني ده هدفها ..
و ده "غرضها الشريف" ..
علشان كده زي ما بنحاول نظبط في التفكير و العلاقات ..
برضه لازم نظبط حاجات و مفاهيم مغلوطة في الدين ...
و النهاردة حبيت أتكلم ... قصدي "أنقل" التفسير الصحيح لآيات الناس فهمتها غلط خالص ...
علشان الفهم "يتظبط" و كله يبقى تمام ...
بسم الله نبدأ :
ناس كتير بتقول إن النصارى إخواتنا ..
و حبايبنا الحلوين ...
و تلاقيهم قد يوالوهم و يحبوهم أكثر من المسلمين ...
و لم اتيجي تكلمهم يقول لك يا عم طيب ما شيخ الأزهر بيبوس القسيس و بيروح له الكنيسة ..
و القسيس بيصوم مخصوص في رمضان علشان يحضر الإفطار الجماعي مع شيخ الأزهر ..
يعني هو هيبقى غلط ؟؟؟
أقول لك يا عمُنا الدين بتاعنا .. مين اللي جايبه لنا ؟؟
شيخ الأزهر و لا الرسول صلى الله عليه و سلم ؟؟؟
طبعا الرسول صلى الله عليه و سلم ..
و الرسول تلقى التشريع عن الله عز و جل بالوحي ...
و الوحي قرآن و سنة -و إن شاء الله في مشاركة أخرى نبين إزاي الأحاديث كانت وحيا مثل القرآن-
يبقى ندخل على الأصل اللي المفروض شيخ الأزهر و كل المسلمين بياخدوا منه الأحكام ...
القرآن و السنة ...
و أشهر دليل الناس بتقوله هو قوله تعالى { لكم دينكم و لي دين }
و قوله تعالى { و لتجدن أقربهم مودة للذين آمنوا الذين قالوا إنا نصارى }
.
.
.
.
أول آية { لكم دينكم و لي دين }
الناس بتفكرها يعني كل واحد حر .. اللي يكفر يكفر و اللي يؤمن يؤمن ..
مع إن الآية بصيغة "التهديد" ..
يعني هنشوف في الآخر !!
و تفسيرها :
{ لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ }
(1)
<< قَالَ لَهُمْ الرَّسُول صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : { لَكُمْ دِينكُمْ وَلِيَ دِين }
كَمَا قَالَ تَعَالَى :
{ وَإِنْ كَذَّبُوك فَقُلْ لِي عَمَلِي وَلَكُمْ عَمَلكُمْ
أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَل وَأَنَا بَرِيء مِمَّا تَعْمَلُونَ }
وَقَالَ : { لَنَا أَعْمَالنَا وَلَكُمْ أَعْمَالكُمْ } .
(2)
وَقَالَ الْبُخَارِيّ :
يُقَال " لَكُمْ دِينكُمْ " الْكُفْر" , وَلِيَ دِين " الإسْلام"
وَلَمْ يَقُلْ دِينِي لِأَنَّ الْآيَات بِالنُّونِ فَحَذَفَ الْيَاء كَمَا قَالَ " فَهُوَ يَهْدِينِ " وَ " يَشْفِينِ " >> [تفسيير ابن كثير]
.
.
.
.
الآية الثانية { و لتجدن أقربهم مودة للذين آمنوا الذين قالوا إنا نصارى }
أما قوله تعالى : { لتجدنَ أشدَ الناس عداوةً للذين ءامنوا اليهود والذين أشركوا
ولتجدنَ أقربهم مودةً للذين ءامنوا الذين قالوا إنا نصارى
ذلك بأن منهم قسيسين ورهباناً وأنهم لا يستكبرون } ..
فهذه الآية لا تعني أنهم أحب الناس إلينا ...
فقط أكمل الآية لنهايتها و ستفهمها ..
{ ذلك بأن منهم قسسيسين و رهبانا و أنهم لا يستكبرون ,
وإذا سمعوا ما أُ نزل إلى الرسول ترى أعينهم تفيض من الدمع مما عرفوا من الحق
يقولون ربنا ءامنا
فاكتبنا مع الشاهدين وما لنا لا نؤمن بالله وما جاءنا من الحق
ونطمع أن يدخلنا ربُنا مع القوم الصالحين
فأثابهم الله بما قالوا جنَات تجرى من تحتها الأنهار خالدين فيها وذلك جزاء المحسنين }
إن النصارى التى تثنى عليهم الأيات هم الذين قالوا إنا نصارى
وهم القساوسة والرهبان الذين لا يستكبرون والذين يفتحون أذانهم لسماع القرأن الذى نزل على سيدنا "محمد"
وعندما يسمعون القرأن يعرفون أنه الحق من الله ونتيجة لذلك :
نرى أعينهم تفيض من الدمع
وهم يختمون هذه الخطوات بالخطوة الأخيرة "والأهم"
ويحققون الثمرة المرجوة والنتيجة الطبيعية لما سبق
فيستسلمون لرب العالمين إستسلاماً عملياً ويدخلون في الإسلام
وبهذا "فقط" يأخذون نصيبهم من رحمة الله ونعيمه
و تفسير الآية :
(1)
(2)
.....
ولله در الجصاص حيث قال في "أحكام القرآن له" :
(ومن الجهال من يظن أن في هذه الآية مدحاً للنصارى،
وإخبار أنهم خير من اليهود، وليس ذلك كذلك،
لأن ما في الآية من ذلك إنما هي صفة قوم قد آمنوا بالله وبالرسول،
يدل عليه ما ذكر في نسق التلاوة من إخبارهم عن أنفسهم بالإيمان بالله والرسول).
.
.
.
.
طبعا هتلاقي ناس بتسأل :
طب أنا ليا صاحب نصراني , مخلص و أمين و أحسن من كتير من المسلمين ,
أسيبه و أكرهه لمجرد إنه نصراني ؟؟
هقول لك غالبهم - و ده حال أي أقلية - بيحبوا يبينوا نفسم إنهم حلوين ,
لكن حقيقتهم بتبقى عكس كده خالص ,
كما قال تعالى :
{ كيف وإن يظهروا عليكم لا يرقبوا فيكم إلاً ولا ذمة
يرضونكم بأفواههم وتأبى قلوبهم وأكثرهم فاسقون }
و حتى ياسيدي افترض أنه فعلا كويس محترم و أمين و مخلص بجد ,
هرد عليك برد بسيط ,
افترض إن صاحبك النصراني الأمين و المخلص ده فعلا أمين و مخلص بجد ,
بس ما بيحبش أبوك !!
كل ما يسيبك يتكلم عن أبوك و يشتمه و يؤذيه ,
و لما تيجي تقول له انت بتشتم أبويا ليه ؟؟
يقول لك دي وجهة نظر , و حاجة في قلبي ما أقدرش أغيرها ,
بس خلينا اصحاب زي ما احنا ,
يا ترى هتقبل و لا لأ ؟؟
طيب فما بالك لو كان بيشتم رسولك , و بيؤذي ربك :
قال رسول الله :
( ليس أحدٌ أصبر على أذىً سمعه من الله ،
إنهم ليدعون له ولدا ، ويجعلون له ندا ،
وإنه ليعافيهم ويدفع عنهم ، ويرزقهم ، ويعطيهم )
و المزيد في موضوع " حسن يريد حلا مع مرقص " :
http://tazbee6.blogspot.com/2010/11/blog-post_4264.html
أنا مش بقول إنك تقابلهم في الشارع "تغزهم" بمطوة
و تضربهم
و ما تكلمهمش و ما تتعاملش معاهم ,
لأ
إنما لا تحبهم .. , و تكرههم في الله لأنهم كفروا به ,
و لا تتخذ منهم أولياء من دون المؤمنين ,
لكن لا تؤذيهم لأنهم في بلادنا "مُستأمنين" و لا يجب إيذاؤهم ..
لأنهم أهل "ذمة" = "عهد" , و لا يجب على المسلم أن ينقض عهدا ..
لحد هنا و كفاية النهاردة ..
أرجو أن يكون التفسير الصحيح للآيتين قد اتضح ..
و إن الدماغ تكون "اتظبطت"
في أمان الله ..
اول تعليييق
ReplyDeleteمدونة جميلة ربنا يوفقك
عندك حق المسيحيين معاملتنا ليهم المفروض متتجاوزش اننا نحبهم
بس لازم معاملتنا ليهم تكون باخلاقنا وديننا
ندا ..
ReplyDeleteشكرا لكِ ..
و نما يهمكيش حكاية "أول تعليق" دي :) .. أصله في أوقات كتيرة بيبقى "أول و آخر" تعليق :) ..
طبعا احنا لازم نعامل أهل الكتاب بأخلاقنا و ديننا ... و ديننا أعطاهم الأمان و حريات كثيرة ... لكن في نفس الوقت لا يجب أن "نسوق فيها" و نودهم أكثر من اللازم و نعتبرهم إخوة و نواليهم و نحبهم أكثر من المسلمين ..
شكرا جزيلا على المرور ..
السلااااااااااام عليكم
ReplyDeleteقبل اى شىء انا عايزه اعبر عن اعجابى الشديد اوى اوى اوى بالمدونه دى
بجد بجد مدونه هادفه وبتظبطنا فعلا
احييك احييك لاختيارك للموضوعات دى ولاسم مدونتك
ولافكارك
اسال الله ان ينفع المسلمين بموضوعاتك وتدويناتك
وان يبارك فيك
مع ارق تحياتى
ريمان
بسم الله ماشاء الله
ReplyDeleteشكرا ليك
تظبيط جمييييييييييل
للاسف مش اول تعليق
يلا اعوضها ان شاء الله
:d
ريمان
ReplyDeleteو عليكم السلام و رحمة الله
أنا سعيد جدا لإعجابك بالمدونة ..
و إن شاء الله نقدر نعمل أي حاجة هادفة , في ظل الهيافة اللي عايشيين فيها ..
و نقدر نفيد و نعظ أنفسنا و غيرنا ..
شكرا جزيلا على المرور ..
و التشجيع ..
جزاكِ الله خيرا
حسن ..
ReplyDeleteمنورني دايما يا باشمهندس -إن شاء الله يعني :) -
و ولا يهمك ..
انت طول عمرك مشرفني في أول تعليق ..
و إن شاء الله تكون استفدت أي حاجة ..
و تحيتي الجامدة قوي ليك :)
انا اول مره ازور المدونه وبصراحه
ReplyDeleteمدونه راااااااااااااااااائعه
بالنسبه لحب النصارى احنا نعاملهم معامله حسنه حتى اليهود لكن الصهاينه
لا وفى فرق الصهاينه يهود محتلين فلسطين
اليهودالى قاعدين فى بلادهم اخيرا نفسى تكون الفكره وصلت
تحياتى
اعتزلت التدوين
ReplyDeleteشكرا انكم قبلتوني في عالمكم الفتره
دي
ويشهد الله كم احببتكم فيه
بارك الله فيك يا تيمي
ReplyDeleteبس الكلام كويس قوي قوي
بس يا حبذا تظبطنا في الحتة دي زيادة شوية .
يعني مش هحبهم
امال حدود العلاقة بينا وبينهم ايه
في واحد قالي انك متضحكش في وشة حتى!!
أمال الرسول صلى الله عليه وسلم كان بيزور جاره اليهودي ازاي ؟؟! -مع انه مكنش أسلم وكان يؤذيه - هو اسلم بعد كده بس مش معقول الرسول صلى الله عليه وسلم كان قاعد مكشر في وشه يعني !!
انا بخبط على فكرة بس والله عايز اتظبط في الحتة دي
دورلي بئى يا هندز عشان انت عارف اني مش فاضي .
حبة تظبيط يا اسطى
سلام :)
بج مدونتك جميلة ...
ReplyDeleteشكرا لمرورك شرفتنى بجد
إنما حضرتك مهندس أيه ؟؟
معك حق
ReplyDeleteوقد كتبت عن هذا الموضوع من قبل فى تدوينتى"لاتتخذوهم اولياء"
tiva
ReplyDeleteشكرا لمرورك يا مصطفى ..
و مش عارف انت غايب فين ؟؟
بص بصراحة أنا مش دارس الحتة دي قوي ..
بس إن شاء الله هحاول أدور عليها
و أعمل لها بوست لوحده
ربنا يسهل
المبرمج المحترف
ReplyDeleteشكرا جزيلا على المرور
و الحمد لله إن المدونة عجبتك ..
أنا مهندس ميكانيكا إن شاء الله
ميكانيكا باور
بس لسه متخرج يادوب
موناليزا
ReplyDeleteشكرا على المرور
و إن شاء الله أشوف البوست الل عندك
يمكن أستفيد منه إن شاء الله
تحيتي ..
المدونه جميله وانا بحب تيمى اوى وياريت تزور مدونتى
ReplyDeleteفى انتظارك؟
أحبكِ الذي أحببتِنا فيه
ReplyDeleteو شرفتي المدونة ..
و إن شاء الله نبادلك بالزيارة ..
تحيتي ..
السلام عليكم
ReplyDeleteاولا احب اشكرك على المدونة الجميلة دي
والتدوين اللي فيها
بس انا ضدك في حاجات كتير في الموضوع ده
اللي هوه معاملة اهل الكتاب
او اهل الذمة
افرض ان عندك صديقين واحد مسلم والتاني من المسيحيين
المسلم ده مثلا شايف نفسه واحد كوول
ومكبر الدماغ
معندوش اخلاق وميعرفش حتى يعني ايه صلاة
ومجرد اخطلاتك بيه هيأثر عليك بطريقة سلبيه
اما المسيحي مثلا
فانسان مهذب جدا بيعاملك بكل مودة
لو قلتله سر ما بيطلعهوش
لو استشرته في حاجة
بيديك رأي سديد
مجملا هو مثال للصديق الوفي
لو عندك صديقين زي دول (انا عندي)مقدرش
اني اطالبك بانك تحب المسلم اكتر من المسيحي
واقولك ان ربنا نهى اننا نتخذ الكافرين اولياء دون المسلمين
المسألة مسألة الفة ومسأله تعاطف ومشاعر
انا ميهمنيش ان واحدة صاحبتي تكون مسلمه او مسيحية
مادامت واحدة محترمة متفاهمة معايا وبتشاركني افكاري
المسيحين ممكن يكونوا زملاءنا او جيرانا او اصحابنا
مهما كانوا
لازم نعاملهم حلو
لازم ما نعملهمش بطريقة غير معاملة المسلمين
والا هتحصل فتن طائفية
وانقاسمات احنا في غنا عنها
الرومانسية
ReplyDeleteو عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
و شكرا جزيلا على المرور و التعليق و النقاش اللي إن شاء الله يفيد كلانا
و الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية طبعا :)
شوفي يا أختي ..
طبعا ربنا هو اللي خلقنا ..
و هو أعلم منا بكل شيء في هذا الكون .. صح ؟؟
يعني لما يقول لنا (لا تتخذوا اليهود و النصارى أولياء, بعضهم أولياء بعض )
يبقى أكيد ربنا بيهدينا للخير .. و إن فيه شر من توليهم و مصادقتهم ..
و حتى لو احنا مش شايفيين الحكمة من الأمر الإلهي .. أو مش شايفيين الضرر من عدم الانتهاء .. برضه لازم نمتثل الأمر ..
كما قال تعالى : (و ما كان لمؤمن و لا مؤمنة إذا قضى الله و رسوله امر أن يكون لهم الخيرة من أمرهم)
نيجي بقى للمثل اللي قلتيه ..
فعلا .. ممكن يكون فيه "بعض" الناس مسيحيين أحسن من "بعض" الناس المسلمين ..
زي ما كان فيه على أيام الرسول صلى الله عليه و سلم ناس من الكفار أفضل أخلاقا من بعض الذين أسلموا ,
لكن الرسول لم يُثبت خيريتهم إلا بعد أن أسلموا , فقال : " الناس معادن , خياركم في الجاهلية خياركم في الإسلام إذا فقهوا"
يعني حسن الخلق لوحدة ليس بمبرر على اتخاذ الكافر ولي ..
و اسمحي لي اسألك سؤال :
لو صاحبتك المسيحية دي اللي هي مؤدبة و وفية معاكي دي ..
شتمت والدك أو والدتك و آذاتهم .. و قالت لك .. خلينا احنا أصحاب .. و أنا هفضل وفية ليكي .. لأني ما عملتش ليكي حاجة .. أنا آذيت والدك بس ..
ياترى هترضي تفضلي صاحبتها و لا لأ ؟؟
متهيأ لي هترفضي و تقطعي العلاقة على الرغم من إنها ما عملتش فيكي حاجة وحشة و أمينة قوي معاكي في كل حاجة ..
طيب لما نسمعي الرسول بيقول : (( أن يكون الله ورسوله أحب إليه مما سواهما ))
يعني المفروض إن حب ربنا يبقى أكتر من حبك لوالدك و والدتك ..
هتقولي طبعا : بس هي مش بتشتم ربنا و لا حاجة !!
هقول لك في الحديث عن الرسول :
" ما أحد أصبر على أذى سمعه من الله، يدعون له الولد، ثم يعافيهم، ويرزقهم " .
يعني عقيدتهم نفسها إيذاء لله عز وجل ..
فشوفي انتي بقا .. اللي ما ترضيهوش على أهلك .. ترضيه على ربك و لا لأ ؟؟
و أنا مش بقول تضربيها و لا تشتميها ..
بل بالعكس .. احنا مأمورين نعاملهم بالحسنى لكن في حدود الشريعة ..
فالرسول مثلا زار اليهودي لما كان مريض .. لكن لم يتخذه ضديق , إنما كان من باب الإحسان للجار و الدعوة إلى الله ....
يعني نعاملهم كويس و لا نتخذهم بطانة و لا أولياء ...
و آسف جدا على الإطالة .. و على التأخر في الرد
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ReplyDeleteوالله انا هرد على موضوعك بالاتي
"لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين ولم يخرجوكم من دياركم ان تبروهم وتقسطوا اليهم ان الله يحب المقسطين * انما ينهاكم الله عن الذين قاتلوكم في الدين واخرجوكم من دياركم وظاهروا على اخراجكم ان تولوهم ومن يتولهم فأولائك هم الظالمون"
الايات دي من سورة الممتحنة
واعتقد انها رد كافي
وان نهي الله عن ان نتخذ النصارى اولياء في حال ان يكونوا اعداء لنا
بالطرق التي اوضحنها الايه
مساك الله بانوار النبي يا اخي
وعلى فكرة لو انت مش معايا في ده يا ريت توضح رأيك بشكل اوسع
انا معنديش مانع من الجدال مادام غرضه الفائدة
وان شاء الله جاري الردعلى موضوع حب ايه اللي انت جاي تقول عليه
في شبابنا
الرومانسية
ReplyDeleteو عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
طيب انتي جبتي الآية دي ..
من سورة الممتحنة ..
طيب شوفي أول آية في سورة الممتحنة خالص
(يا أيها الذين آمنوا لا تتخذوا عدوي و عدوكم أولياء تلقون إليهم بالمودة)
و الآيات اللي في معناها كتير زي :
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ)
( لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ)
و طبعا القرآن مش متعارض ..
يعني الآيات اللي أنا ذكرتها و اللي انتي ذكرتيها مش متعارضه
...
يبقى أكيد لازم ينفع الجمع بينهم ...
و ده عن طريق النظر في أسباب النزول
الآية اللي ذكرتيها نزلت في السيدة عائشة و أمها ..
يعني بين الأقارب و صلة الرحم لازم تتصل حتى و لو كانوا من ملة اخرى طالما أنهم غير محاربين
و أخيرا هنقل كلام من كتاب للشيخ ياسر برهامي عن الولاء و البراء :
(أ) معاني الولاء:
الحب, والرضا, والنصرة, والطاعة, والمتابعة, والمعاونة والقيام بالأمر, والصداقة, ولوازم هذه الأمور كالتشبه والركون إليهم وإظهار مودتهم.
وهذه المعاني يجب صرفها لله ولرسوله وللمؤمنين, فيحب الله ورسوله والمؤمنين, ويرضى بطريقتهم, وينصر دين الله بكل ممكن ومستطاع، وينصر السنة، وينصر كل مؤمن ظالم -بأن يمنعه من الظلم- أو مظلوم, ويطيع الله ورسوله وأولي الأمر من المؤمنين (العلماء والأمراء الذين يقودون الناس بكتاب الله)، ويتابع طريقة المؤمنين، ويتشبه بهم، ويهتم بشأنهم، ويعاونهم على البر والتقوى, ويتخذ منهم دون غيرهم الأصدقاء والأخلاء.
وليس من الموالاة:
البيع والشراء والإجارة مع الكفار فيما يحل مثله بين المسلمين, من غير مهانة للمسلم, وكذلك البر والإقساط لمن لم يقاتلنا في الدين, وهناك فرق بين البر والصلة والعدل معهم بشرع الله وبين المحبة والموالاة التي هي من أعمال القلب أصلاً, ومن هذا أيضاً قبول الهبة منهم وإهداؤهم تأليفاً لهم أو دفعاً لمفسدتهم أو لمصلحة أخرى راجحة, ومثله عيادة مريضهم لدعوته إلى الإسلام وزواج الكتابية مع بغضها على دينها, وكذا الاستعانة بهم في مصالح المسلمين دون أن يكون لهم سلطان على المسلمين, فكل ذلك قد فعله النبي وصحابته.
مش عارف إن كانت الرؤيا بدأت في الوضوح و لا لأ ؟؟
سلام يا باشا
ReplyDeleteزيارة بالصدفة ورب صدفة خير من الف من المسلسلات السكَّة بتاعة رمضان
انا من الكويت وعاوز ائول لك ربنا ينور عليك ودمك شربات
سلام مربع
سعدنا بالمرور
ReplyDeleteتقبل الله منكم ما تكتبون و جزاكم به خير جزاء
السلام عليكم ورحمة الله وركاته
ReplyDeleteبصراحة بصراحة
اسلوبك رااااااائع والكلام طبعا مليون ف المية صح وللأسف لسة الناس بتجائر وتقوللك صاحبي المسيحي احسن من المسلم
عارف الشيخ محمد اسماعيل المقدم قال كلمة فيها الرد الشافي:
قال فيما معناه:
لما تقول على النصراني دة مؤدب ومحترم معايا ومعملش ليا حاجة يبقى انت انـااااني..عشان النصراني دة سب نبيك وسب ربك ومع ذلك فضلت ادبه معاك على سوء ادبه مع الله!!
جزاك الله خيرا بجد على التدوينة الرائعة وجعلها الله في موازين حسناتك يوم القيامة
ولد الديرة
ReplyDeleteهلا و غلا بيك يا ناصر رغم إني ردي متأخر جدا
و جزاك الله خيرا
mneuropa
نحن الأسعد بمروركم
جزاكم الله خيرا \
ام العيال :
و عليكم السلام و رحمة الله وبركاته
فعلا كلام الشيخ المقدم صحيح جدا
لما أمشي مع واحد بيشتم أحب الناس لي لكنه بيقول لي انا كويس معاك و بيعاملني كويس ,
يبقى بعلا أنا اناني او عبيط !!
جزاكم الله خيرا
و لا تنسونا من صالح الدعاء
(إنما لا تحبهم .. , و تكرههم في الله لأنهم كفروا به ,
ReplyDeleteو لا تتخذ منهم أولياء من دون المؤمنين ,
لكن لا تؤذيهم لأنهم في بلادنا "مُستأمنين" و لا يجب إيذاؤهم ..
لأنهم أهل "ذمة" = "عهد" , و لا يجب على المسلم أن ينقض عهدا )
جزاكم الله خيراً
جبت انت المفيد
فى أخر سطرين دول
لأنى فعلاً احب الخلاصة
والتلخيص المفيد
norahaty:
ReplyDeleteجزانا و إياكم يا د.نور
فالحب و البغض أعمال قلبية لا يجب أن تُصرف لغير المسلمين
أما التسامح و العدل و الإقساط فأعمال جوارح أمرنا الله أن نعامل كل الناس بها
جزاكم الله خيرا يا خالتنا العزيزة