زي ما فيه حاجات صح و حاجات غلط

فيه حاجات غلط ممكن تبقى صح

بس عاوزة شوية

تــظــبـــيــط

ــــــــــــــــــــــــــــ

قبل أن تقرأ المدونة

-- حقٌ على أصحاب الكؤوس أن يتناصحوا --

لا يُعــذَر المسلم في تخليه عن الدعوة إلى الله والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر حتـى وان كان مُقصراً في نفسه في بعض الأمور ,

بـل إن الإنسان عليه أن ينهى عن المنكر حتى وان كان هــو واقـع فيــه

فوقوعه في المنكر ذنب وعدم إنكاره على الآخرين ذنب آخر يُسأل عنه,
ولا شك ان على من ينصح أن يسعى جاهداً لتغيير ما بنفسه ليكون قدوةً ومثالاً يُحتذى به.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

04 October, 2011

ـ كسلان عاوز يتوب !! ـ







كان يا مكان , في ( حاضر ) الدهر و الزمان
كان فيه واحد كسلان ,
كان نفسه بقى يتوب , و يبطل معاصي و ذنوب ,
فراح لشيخ يستشيره :

---------------


- كسلان : أنا مشكلتي يا شيخ إني مش قادر أبطل أغاني ,
ليل و نهار على التليفزيون و الموبايل و الكمبيوتر ,
مش عارف أعمل إيه ؟؟


- الشيخ : خد قرار و امسحها من الموبايل و الكمبيوتر ,
و احذف قنوات الأغاني من التليفزيون ..


- كسلان في سِرُّه : هو أنا لسه هقعد أنقي قنوات الأغاني من الدش و أحذفها ,
و بعدين أقعد أنقي الكمبيوتر و الموبايل من الأغاني و أمسحها ,
أنا هخليهم وخلاص و أبقى أمسحهم بعدين لما ربنا يسهل


---------------


- كسلان : أنا مشكلتي في فتنة النساء ,
و ما أقدرش أتجوز علشان مافيش شقة و لا شبكة و لا عفش و لا ....


- الشيخ : خلاص , اعمل زي ما الرسول قال و صوم ..


- كسلان في سِرُّه : أصوم ؟؟ بس المشكلة إن الواحد بيحب يشرب حاجة ساقعة و هو بره البيت ,
و بعدين بحب أنأنأ أي حاجة كده طول النهار ,
ربنا يهدينا إن شاء الله ..


---------------


- كسلان : أنا مش قادر أصلي الفجر خالص ,
ما بقدرش أصحى من النوم ,

- الشيخ : حاول تنام بدري و اظبط المنبه و حطه بعيد عن إيدك علشان ما تطفيهوش و انت نايم

- كسلان في سِرُّه : أنام بدري ؟؟ ده الفيلم بيخلص الساعة واحدة ,
و بعدين الخروجات و الفسح بتبقى بالليل كلها ,
ربنا يسهل  ..


---------------

- كسلان : بص يا شيخ , أنا مش عارف أعمل حاجة من اللي انت قلت لي عليهم خالص ,
أنا نفسي ربنا يهديني و خلاص ,
بس مش لازم يعني أتعب و أجاهد نفسي و كده ,
ما ألاقيش عندك حل ؟؟

- الشيخ : ممممممم أكيد فيه حل ,
فيه حاجة اسمها ( أمبول التوبة ) ابقى تعالى لي أديلك واحد ,
و تاخده في أي حقنه و هتتوب و تبقى تمام من غير أي مجهود


- كسلان في سِرُّه : هو لازم حقن يعني ؟؟ أصلها بتوجعني ,
أنا عاوز حاجة أسهل ,
يا سلام لو فيه منها أقراص أو دوا شرب ,


---------------



" إن النعيم لا يُدرك بالنعيم ,
والنار تُحرِق فتُنضِج ,
ودون الشهد إبر النحل ,
ومن رام اللآلئ زج بنفسه البحر ,
بقدر العنا تنال المنى ,
ولا يُدرك الشرف إلا بالكَلَف ,
و لن يُدرِك البطَّال منازل الأبطال ,
ولا يُدرِك السادة من لزم الوسادة ,
لولا المشقة ساد الناس كلهم *** الجود يُفقر والإقدام قَتَّال "
[الشيخ علي القرني - شريط " النعيم لا يدرك بالنعيم" ]


قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :
(( من خاف أدلج ، ومن أدلج بلغ المنزل ،
ألا إن سلعة الله غالية ، ألا إن سلعة الله الجنة ))
[ الراوي: أبو هريرة - المحدث: الألباني -
المصدر: صحيح الترمذي - الصفحة أو الرقم: 2450
خلاصة حكم المحدث: صحيح ]


و قال تعالى :
{ وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ } [العنكبوت:69]


----------------




نسأل الله أن يهدينا و أن يتوب علينا ,
و يرزقنا العمل بما نقول ,
و أن يرزقنا همةً عالية في الخير ,
و أن يدخلنا الجنة و يجرنا من النار ..

جزاكم الله خيرا

....

No comments:

Post a Comment

دلوقتي تقدر تعلق بأكثر من طريقة :
كـ(غير معرف) بدون ما يكون لك حساب خالص
أو بحسابك على الفيس بوك
أو بحسابك على بلوجر
بس عبرني و علق :) ـ

حقوق النشر للجميع


ـ
و لا تنسوا
كاتب الموضوع من دعوة صالحة بظهر الغيب

أن يُصلح الله له شأنه كله و يُدخله الجنة و يُجِرْه من النار و جميع المسلمين و المسلمات ..

>> حقوق النشر للجميع <<
لو رأيت أنه يستحق النشر
بشرط عدم التحريف أو التغيير
و يا حبذا لو تذكر رابط المدونة

tazbee6.blogspot.com


أو تذكر أن الموضوع

" منقول من مدونة تظبيط "

ـ