- الواحد زهقاااااان و قرفاااااااان و مخنوووووووق و كل حاجة !!
خلاص الواحد مش حاسس بطعم الجبنـ.... قصدي بطعم الحياة ,
حاسس إن الواحد ( عايش و مش عايش ) ..
و إننا ( عايشينها و خلاص ) !!
- عادي عادي , و طبيعي .. زي الزبادي ..
- عادي إيه يا عم ؟؟؟ و زبادي إيه ؟؟ إزاي عادي يعني ؟؟
- أقول لك ليه عادي ,
حط نفسك مكان عربية آخر موديل , و محركها جامد طحن , و نظام تعليق ما حصلش .....
مرسيدس F700 مثلا ,
لكن الريّس (أبو مرسيدس) أو المعلم (بنز) حاطينها في المخزن ,
و مش عاوزين حد يشتريها و لا يستعملها ,
حط نفسك مكان العربية دي , و قول لنا حاسس بإيه ؟؟
.. اتفضل , المايك معاك ..
- مش حاسس بحاجة طبعا !! ,
انت شايفني (مازدا) الخطيب , ؟؟
- طب نبسطها ,
اللي عمل عربية بالمواصفات دي كلها , يخليها في المخزن ليه ؟؟
أكيد اللي خلاه يحط المواصفات دي كلها في العربية ,
يبقى عاوزها تطلع و تمشي و (تمرق) الطريق و الحاجات دي ,
و لو فضلت العربية في المخزن , يبقى هتبوظ و تصدي و حالتها هتتدهور على الآخر !!
- أنا شكلي فهمت و لا بيتهيأ لي ؟؟
- لا يا عم , انت اللي فاهم بس خايف من الحسد ,
أصل انت لو تيجي تفكر معايا كده ,
ربنا خلق الإنسان في أحسن تقويم ,
و جعله في الأرض خليفة ,
و فضله على كثير ممن خلق تفضيلا ,
و سخر لنا الأنعام و الشمس و القمر , و ..... كل ده ليه ؟؟
علشان ناكل و نشرب و ننام ؟؟
علشان نعيش و خلاص ؟؟
طبعا , لأ , و إلا هنكون زي المرسيدس إياها ,
هنصدي و نبوظ و نكره نفسنا و نكره العيشة و كل حاجة !!
زي ما ابن القيم ما بيقول :
كل عضو من أعضاء البدن خُلِقَ لفعلٍ خاصٍ به ,
كماله في حصول ذلك الفعل منه
و مرضه أن يتعذر عليه الفعل الذي خلق له
حتى لا يصدر منه أو يصدر مع نوع من الاضطراب
فمرض اليد أن يتعذر عليها البطش
و مرض العين أن يتعذر عليها النظر والرؤية
و مرض اللسان أن يتعذر عليه النطق
و مرض البدن أن يتعذر عليه حركته الطبيعية أو يضعف عنها
و مرض القلب أن :
يتعذر عليه ما خُلق له من معرفة الله و محبته و الشوق إلى لقائه و الإنابة إليه و إيثار ذلك على كل شهوة
- أيوااااااااااا هتقول لي مخلوقين للعبادة , عارف و الله يا (عم الشيخ) , بس ... يعني ..
طيب استنى , طيب لما احنا مخلوقين للعبادة ,
ليه ربنا اعطانا قدرات تانية نستعملها في غير العبادة ؟؟
ليه ربنا ما خلاناش زي الملائكة نعبد و خلاص ,
لكن حط فينا شهوات و إرادات و حاجات تانية ؟؟
- بص يا سيدي , بالنسبة لأن ربنا أعطانا قدرات تانية غير القدرات اللازمة للعبادة , فده لأننا مش رهبان ,
احنا في الأرض كي نعمرها كما أمرنا الله , و لسنا للصلاة فقط ,
يعني احنا كل حياتنا تصب في العبادة , سواء بنصلي نبقى في عبادة ,
أو سواء بنشتغل و بنستغل باقي قدراتنا لكن برضه كله بنية التقرب إلى الله , و هتبقى عبادة في الآخر ,
و هيبقى كده كل تصرفاتنا هي عبادة لله ,
و بالنسبة بقى ليه ربنا ركب فينا الشهوات و الحاجات التانية ,
طالما هو خلقنا للعبادة , ليه يركب فينا حاجات تصرفنا عنها ؟؟
هو خلقنا للعبادة و الابتلاء , قال تعالى " (( الذي خلق الموت و الحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا ))
يعين هو خلقنا في دار امتحان , و لو لم يكن هناك صعوبات , لما سُميَ هذا امتحاناً ,
يعني لازم يبقى فيه شهوات , كي يتبين المطيع من العاصي ,
و (( ليعلم الله من يخافه بالغيب ))
و طبعا فإن الله يعلم قبل أن يخلقنا إن كنا في الجنة و لا في النار
لكن ليعلم علما يحاسبنا عليه ,
و يقيم علينا الحجة ..
- طيب سؤال لولبي بقى ,
و لو جدع هات الإجابة يا عم ( الفلحوس ) ,
انت بتقول إن الواحد مخنوق علشان مش بيعمل للآخرة ,
و إن كل حياته سواء عبادة , سواء عمل , لازم كلها تصب و تكون موجهة للآخرة و ليس للدنيا ,
و إلا هيحس بالخنقة و هيبقى مش طايق نفسه ..
و السؤال هو : ليه المغنيين مثلا أو الممثلين , أو (الخواجات) أو يا عم ناس زمايلنا عايشين بالطول و العرض , و لا حتى بيصلوا , و مش حاسين بضيق قد كده و لا حاجة يعني ؟؟
- أقول لك يا سيدي ,
تعرف تاكل ( لحمة قرود ) ؟؟ أكيد هتقرف منها , صح ؟
طيب ليه فيه ناس تانيين -في أفريقيا مثلا - بياكلوها و ( بيمزمزوا ) فيها كمان ؟؟
هل لأن لحمة القرود حلوة و طعمة و خفيفة على المعدة و ... ؟؟
و لا لأن ( معدتهم فسدت ) و باظت من كثر ما ( تعودت ) على أكل مثل هذه القذارة ؟؟
فصارت لا تبالي ؟؟
بل إن الناس دي لو جيت مثلا تأكلهم لحمة بقر مثلا هيقولوا لك إنها مش طِعِمة زي لحمة القرود , صح و لا لأ ؟؟
زي ما ابن القيم ما بيقول :
وكل من عرف الله أحبه وأخلص العبادة له ولا بد ولم يؤثر عليه شيئا من المحبوبات
فمن آثر عليه شيئا من المحبوبات فقلبه مريض
كما أن المعدة إذا اعتادت أكل الخبيث وآثرته على الطيب سقطت عنها شهوة الطيب وتعوضت بمحبة غيره
و قد يمرض القلب ويشتد مرضه ولا يعرف به صاحبه لاشتغاله وانصرافه عن معرفة صحته وأسبابها
بل قد يموت و صاحبه لا يشعر بموته
وعلامة ذلك :
أنه لا تؤلمه جراحات القبائح ولا يوجعه جهله بالحق وعقائده الباطلة
فإن القلب إذا كان فيه حياة تألم بورود القبيح عليه و تألم بجهله بالحق بحسب حياته
وما لجرحٍ بميت إيلام
أما بقى اللي بيعمله معظمنا فبيبقى غالبا زي ده كده :
وقد يشعر بمرضه ولكن يشتد عليه تحمل مرارة الدواء والصبر عليها
فهو يؤثر بقاء الداء على مشقة الدواء !!
فإن دواءه في مخالفة الهوى
وذلك أصعب شيء على النفس وليس لها أنفع منه
و إننا ممكن نجد السعادة و الراحة في أي حاجة تانية ,
بس طبعا بيبقى مجرد تخدير مؤقت و بيزول ,
و بنفشل في الآخر و نرجع ندور تاني ..
- طيب معلش , أنا عارف إني طولت عليك ,
سؤال أخير بعد إذن جنابك ,
انت بتقول إن العبادة و الحاجات دي كلها بتخلي القلب مستريح و كل حاجة حلوة ,
لكن المشكلة إن الواحد مش بيلاقي لذة في العبادة و لا انشراح في الصدر و لا الحاجات دي كلها ,
بل بالعكس , الواحد بيلاقي الصلاة صعبة , و ثقيلة على النفس و ...
تفسر ده بإيه بقى ؟؟
- بص ياعمي ,
هو المرسيدس إياها اللي كانت متخزنة ,
أول ما بتطلع بتمشي على طول ؟؟
و لا لازم تشغلها شوية في (التليين)
و تشوف الحاجات اللي كانت مصدية من الركنة تغيرها ,
و تظبط شوية حاجات كانت باظت فيها ,
و بعدين هتلاقيها ( ماشية معاك حلاوة )
قال العلامة ابن القيم:
" السالك في أول الأمر يجد :
تعب التكاليف و مشقة العمل لعدم أنس قلبه بمعبوده،
فإذا حصل للقلب روح الأنس زالت عنه تلك التكاليف والمشاق،
فصارت قرة عين له وقوة ولذة،
فتصير الصلاة قرة عينه بعد أن كانت عملا عليه،
و يستريح بها بعد أن كان يطلب الراحة منها "
و قال أيضا :
" ومنها ان المعاصي تزرع أمثالها
وتولد بعضها بعضا حتى يعز على العبد مفارقتها والخروج منها
كما قال بعض السلف أن من عقوبة السيئة السيئة بعدها
وأن من ثواب الحسنة الحسنة بعدها
فالعبد إذا عمل حسنة قالت أخرى الى جنبها أعملني أيضا
فاذا عملها قالت الثانية كذلك وهلم جرا
فيتضاعف الربح وتزايدت الحسنات
وكذلك كانت السيئات أيضا
حتي تصير الطاعات و المعاصي :
هيئات راسخة و صفات لازمة و ملكات ثابتة
فـلو عطل المحسن الطاعة لضاقت عليه نفسه
و ضاقت عليه الارض بما رحبت
وأحس من نفسه بأنه كالحوت إذا فارق الماء حتي يعاودها
فتسكن نفسه و تقر عينه
و لو عطل المجرم المعصية وأقبل على الطاعة لضاقت عليه نفسه
و ضاق صدره و أعيت عليه مذاهبه حتي يعاودها
حتي أن كثيرا من الفساق ليواقع المعصية من غير لذة يجدها و لا داعية اليها
إلا لما يجد من الالم بمفارقتها
و لايزال العبد يعاني الطاعة و يألفها و يحبها و يؤثرها
حتى يرسل الله سبحانه برحمته عليه الملائكة تأزه اليها أزا
وتحرضه عليها وتزعجه عن فراشه ومجلسه اليها
و لايزال يألف المعاصي و يحبها و يؤثرها
حتي يرسل الله اليه الشياطين فتأزه اليها أزا
فالأول قوَّي جند الطاعة بالمدد فكانوا أكثر من أعوانه
وهذا قوي جند المعصية بالمدد فكانوا أعوانا عليه "
يعني من الآخر ,
ما تستعجلش , لازم تتعب في الطاعة في الأول ,
لحد ما طبقة الصدأ اللي على القلب تروح ,
و بعدين هتلاقي نفسك مستمتع بجد ,
و ربنا يهدينا و إياك إن شاء الله ..
و يتوب علينا و يوفقنا لما يحب و يرضى .,.
و لا تنسوا كاتب الموضوع الأصلي من دعوة صالحة إن ربنا يتوب علينا و يهدينا و يوفقنا لما يحب و يرضى ..
و طبعا >> حقوق النشر للجميع <<
لو رأيت إنه يستحق النشر
و ياريت تذكر رابط المدونة :
أو على الأقل تذكر إنه منقول من مدونة تظبيط
......................
تحيتي
.....
بجد موضوع جامد جيد
ReplyDeleteانا لس كنت بسأل نفسي امبارح السؤال ده
بجد ربنا يبارك لك و يكرمك
و بجد اسلوب تحفة و كلام حلو اوي
السلام عليكم اما اروح اكمل مذكرة
الله ينور عليك
ReplyDeleteجزاكم الله خيرا
ReplyDeleteالانسان لازم يبدأ يصلح من نفسه ويقرب من ربه ساعتها بس هيحس بطعم العباده
someone
ReplyDeleteشكرا جزيلا على المرور ,
و فعلا غالبا الواحد بيسأل السؤال ده في أيام الامتحانات :)
ده طبعا لما يتخنق من المذاكرة ,
و ربنا معاكم و تخلصوا على خير إن شاء الله
مهندس مصري ,
ReplyDeleteو عليك يا باشمهندس محمد ,
نورتنا بجد :)
خديجة عبد الله ,
ReplyDeleteفتح الله علينا و إياكِ أختي الكريمة ..
و الحمد لله أن وفقنا لهذا التسلسل ,
لأني بجد كان فيه حاجات ناسيها و أنا بكتب في الأول ,
نفعنا الله بما نقول ,
و رزقنا العمل به و إياكم ,
--------------
و بالنسبة للتوقف فلأنهم أخروا النتيجة بدلا من يوم الأربعاء الماضي ليوم الأربعاء القادم - غدا - , و ربنا يقدم اللي فيه الخير ,
جزاكم الله خيرا أختي الكريمة ..
حسن ,
ReplyDeleteجزانا و إياكم يا حسن ,
و فعلا لو الإنسان قرب من ربنا بجد , هيلاقي لذة مافي بعدها لذة ,
لكن كما قال تعالى : (إنه من يتق و يصبر ) , لازم نتقي , و نصبر على التقوى و ما نستعجلش ,
جزاك الله خيرا يا حسن
جزاك الله كل خير
ReplyDeleteالسلام عليكم
ReplyDeleteالاخ تمي
يارب يكون موضوع الجيش جه بخير
الموضوع بجد رائع جدا جدا,جزاك الله خيرا,ونفعنا به ,ونفع بك.
في حاجة بس حبيت اوصلهالك,انا فتحت موقع طنطا اوف لاين,وقرات موضوع فيه عجبني,بس حسيت ان الاسلوب بتاع الكتابة ده كانه اسلوبك ,قلت اكيد انت,لكن لقيت صاحب الموضوع واحد من المشرفين,ومكتوب انه كلية تجارة,وانا عارفة انك مهندس,المهم فتحت مدونتك دي لقيت الموضوع فعللا موجود في مواضيعك القديمة(عاوز ابطل,ماتبطلشي),
حبيت بس اعرفك انه ناقل الموضوع وحاطه هناك من غير ما يكتب انه منقول منك.
أسلوب رائع و بسيط فى الدعوة قد نكون محتاجين اليه لدعوة بعض الناس ممن لا يستجيبون الا بهذه الطريقة :)
ReplyDeleteأكمل على بركة الله أخى الحبيب
و خلصك الله مما انت فيه من امر الجيش على خير باذنه
طبعا كالعاده
ReplyDeleteبوست جاااامد كيك
المهم انا خلاص عرفت ميلك
بس انت مش بتفتح خالص يا عم الحاج مش ينفع كدا
هو عشان نكلمك نعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
هههههههه
تبقا تقول على وقت معين كدا
سلام
اه نسيييت بعد 17 -1 عشان الامتحانات
ولا اقولك ف اى وقت لان يمكن انتحر بعد 17-1 ...انت وحظك بقا لو لحقت
سلام
ربنا ييسر لك امورك ويهئ لك كل الخير
ReplyDeleteوبجد بجد ربنا يحميك ويبارك فيك ويعزك ويرضى عنك
تسلم ايدك
غير معرف ,
ReplyDeleteجزانا و إياكم ,
و شكرا جزيلا على المرور ..
تحيتي :)
سلمى محمد ,
ReplyDeleteو عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ,
جزانا و إياكم ,
و ربنا ينفعنا بما نكتب , و يرزقنا العمل به !!
---------
و بالنسبة للموضوع المنقول, فده لأنه غالبا منقول من منتدى آخر , و ليس من المدونة , فغالبا اللي بينقل من منتدى لمنتدى مش بيكتب منقول و لا غيره !!
بس مش مهم , المهم إن الموضوع ينتشر و خلاص , و يستفيد منه أكبر عدد , مش مهم قوي إنه يكتب منقول ,
و شكرا جزيلا على الاهتمام ,
و بالنسبه للجيش ... ظابط !!
جزاكم الله خيرا ,
أحمد الجميل ,
ReplyDeleteجزاك الله خيرا على المرور يا باشمهندس ,
شرفتنا بجد , و سعيد بإنك منورنا ,
لأني بحبك من كلام مصطفى - مصطفى محمود - عليك ,
و ربنا ينفعنا و ينفع غيرنا بما نقول ,
و بالنسبة للجيش .. خلاص بقى , عرفنا " نهايتنا " :)
نورتنا يا باشمهندس أحمد ,
جزاك الله خيرا
المبرمج المحترف ,
ReplyDeleteشكرا جزيلا على المرور ,
و هي مش كالعادة و لا حاجة ,
ربنا يغفر لنا ما لا تعلمون ,
و بالنسبة لتواجدي على الشات , فاعذرني يا عمر , الواحد كان متلخبط اليومين اللي فاتوا , بالإضافة إن دخولي بيبقى سريع و بطلع على طول لو ما لقيتش حد من زمايلي فاتح ,
بص , انت ادي أي معاد , و أنا هجاول أكون فاتح فيه ,
على الأقل نلحق نسمع صوتك قبل ما تنتحر :)
صحيح إنت هتنتحر إزاي ؟؟ هتفجر نفسك في موقع يهودي و لا إيه ؟؟ :)
هستناك إن شاء الله على الشات -بعد ما تبعت لي رسالة أوفلاين بمواعيد تواجدك - ,
و ربنا يوفقك في الامتحانات ,
و لا متهيأ لي انت خلصت , آه صحيح , 17 - 1 ده خلص !!
موناليزا ,
ReplyDeleteآآآآآمين على دعائك ,
و جزاكم الله خيرا ,
رزقنا الله الخير و إياكم ,
--------
و شكرا جزيلا على التنبيه بخصوص المدونين اليهود ,
جزاكم الله خيرا
السلام عليكم ورحمة الله
ReplyDeleteازيك يا تيمي وازي الجيش؟ يارب يكون ماشي تمام :)
توظيفك لكلام ابن القيم جميل جدا خلى الواحد/ة لو فيه حاجة صعبة في الكلام تتفهم ...بجد موضوع جه في وقته
ومليان أمثلة قريبة جدا خاصة موضوع لحم القرود ده :))))
جزاكم الله خيرا
أسألك الدعاء
جزاكم الله خيرا سيد TIMMY
ReplyDeleteموضوع رائع ومفيد جدا
اعاننا الله على التنفيذ وجعله حجة لنا لا علينا
جعله الله فى ميزان حسناتك
واعننا واياكم على الطاعه
السلام عليكم ورحمة
ReplyDeleteالله تعالى وبركاته
الله يفتح عليك وعلىّ
وعلى المسلمين أجمعين
وينزل الرحمات على
العلامّة ابن القيم
ايه الناس دول
ياتيمى
ناس غير الناس ولا
الزمان غير الزمان!
لو قعدت ادى ملاحظات على كل كلمة اعجبتنى يبقى حاقول على كل الكلام وممكن اعيد كل كلامك تانى لكن حأدى مثل بسيط :
((كل عضو من أعضاء البدن خُلِقَ لفعلٍ
خاصٍ به كماله في حصول ذلك الفعل منه
و مرضه أن يتعذر عليه الفعل الذي
خلق له حتى لا يصدر منه أو يصدر مع
نوع من الاضطراب ,فمرض اليد أن يتعذر
عليها البطش ومرض العين أن يتعذر
عليها النظر والرؤية ومرض اللسان أن
يتعذر عليه النطق ومرض البدن أن يتعذر عليه حركته الطبيعية أو يضعف عنها)))ياالله ياالله ياالله
ده علم فسيولوجى وباثولوجى وسيكولوجى وكل شى فى ثلاثة او اربعة اسطر والله ياتيمى مع الاخد فى الاعتبار ان كل هذه العلوم وكما قيل لنا نشأت فى الغرب فى القرنين الثامن عشر والتاسع عشر .
ربنا يسامحنا ويحبب لنا طاعته
اللهم امين يارب العالمين
موضوع جاااااااامد جدااا وانت جايب اسألة حلوة اووي الواحد دايما بيسألها لنفسه
ReplyDeleteبس في حاجة واحدة انا مش قدرة احددها
في اعتقادي الانسان اللي بيعيش حياته بالطول والعرض ده مش بيكون سعيد بل بالعكس جدااا حياته بتكون كلها مشاكل يعني انا بتيجي عليا فترات اعك الدنيا فيها بس مش لدرجة اني اسيب الصلاة خالص بس اصلي مثلا بدون تركيز افوت يوم من غير مااصلي انام من غير مااصلي العشا...او اصلي بس اعك الدنيا في حاجات تانية..الفترة دي بتكون اسوأ فترة خلافات كتير بيني وبين مامتي...نفسيتي بتكون مدمرة
يعني اعتقد سعادة الناس اللي عايشين حياتهم كده بمزاجهم بتكون سعادة ظاهرية فقط ده ان وجدت اصلا
مش عرفة هي كل الناس كده ولا في ناس بتكون سعيدة وحياتها ماشية ميه ميه ومفهاش مشاكل رغم انها بعيدة عن ربنا
واكيد لازم الموضوع ياخد مجهود ووقت وسنين عشان الواحد يقدر يثبت علي حاجات معينه ويقدر يطيع ربنا
فهو موضوع حلو اوي وانا بشكرك عليه
وبعتذر علي الاطالة
واعتذر للغيبة الطويلة دي
تحياتي
ست البنات ,
ReplyDeleteو عليكم السلام و رحمة الله و بركاته يا دكتورة ,
هو فعلا المدونة دي قائمة أساسا على توظيف كلام السلف -اللي معظم الناس لم تكن لتقرأه إن وُجد منفردا- ضمن كلام عادي بالعامية علشان الناس تقرأه ,
لكن أنا فعلا في الحقيقة مش بخترع :)
إنما الخير كله في كلام السلف رحمهم الله ..
و بالنسبة للجيش بقيت ظابط خلاص ,و هترحل آخر إبريل , دعواتكم معانا ,
جزاكم الله خيرا
وحي القلم ,
ReplyDeleteجزانا و إياكم
و شكرا جزيلا على المرور ,
و ربنا يعيننا أجمعين على على العمل بما نقول ,
جزاكم الله خيرا
دكتورة نور ,
ReplyDeleteو عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ,
فعلا يا دكتورة ,
كلام ابن القيم دائما قيم ,
بجد ابن القيم خصوصا بحس فعلا إن كلامه مش زي أي كلام أي حد تاني ,
سواء كان الأسلوب الأدبي ,
أو الوعظي ,
أو حتى العلمي في التقسيمات و التفريعات و غيرها
سبحان الله ..
رحمه الله و رحم سلفنا الصالح ,
و نفعنا بما قالوا ..
شكرا جزيلا على مرورك يا دكتورة نور ,
أحلى حياة ,
ReplyDeleteأهلا و سهلا بيكي ,
و الحمد لله إن الموضوع كان بفائدة ,
و بالنسبة للنقطة إن اللي بيعيش حياته بالطول و بالعرض ممكن يكون سعيد أو لا ,
هو أيوة لازم يكون تعيس ,
لكن زي ما في كلام ابن القيم , ممكن يصل به الحال إنه ما يفرقش معاه إنه يكون تعيس , أو إنه يفقد لذة الطاعة , لأنه ممكن فعلا يُران على قلبه , أو إنه يحاول يلهي نفسه بحاجات مؤقته علشان ينسى ,
لكنه لازم مهما طال بيه الزمان في اللهو و غيره , لازم هيجي يوم و يحس إنه مش عارف يعيش كده و إنه لازم يرجع تاني و يدور على الطريق اللي فيه راحة قلبه ,
شكرا جزيلا للمرور الكريم ,
و عودا حميدا إن شاء الله ..
جزاكم الله خيرا
ReplyDeleteجعله الله في ميزان حسناتك
القلم السكندري ,
ReplyDeleteجزانا و إياكم ,
و رزقنا و إياكم العلم بما نقول ,
تحيتي
نفسىىىىى اخش مرة والاقى مضووع قصير يتقرا كله
ReplyDeleteيبنى انت بتفكرنى بال Critical Reading
مش كده يعنى مش مذاكرة وكمان فى المدووات اللله
وحشنى جدا
والموضوع كامن لذيذ بس رغاااااااااى
سلام
حساااااااام
ReplyDeleteأهلا و سهلا بيك يا حسام ,
واحشني بجد انت كمان ’
و معلش بقى , أصل الموضوع مش هيكتمل إلا لو كان طويل
و بالنسبة للمواضيع القصيرة جدا كمان عندنا منها برضه ,
خذ عندك يا سيدي :
http://6azbeet.blogspot.com/2008/12/blog-post.html#comments
http://6azbeet.blogspot.com/2008/12/blog-post_8407.html
http://6azbeet.blogspot.com/2008/12/blog-post_30.html
حاجة قصيرة جدا أهه , على الله تعجبك بس :)
يا سلام يا تيمي
ReplyDeleteفعلا احنا محتاجين نطلع الفيات .. قصدي المرسيدس من الجراش
ونعملها حملة تليين لغاية ما ربنا يسهلها ونعرف نكمل الرحلة
قبل ما الرخص تتسحب !!!
لأن ساعتها كل شئ هاينتهي
ايه اللى أنا باقوله ده ؟
متشغلش دماغك .. واحشني كتير والله .. ووحشاني كتاباتك
ربنا يباركلك ويزيدك من العلم النافع ويجعلك ممن يعلمون فيعملون
وإيانا
سمو الأمير ,
ReplyDeleteمنورني و الله يا باشمهندس ,
فعلا زي ما انت قلت , احنا محتاجين نلين الأول و بعدين نسوق ,
علشان لو سقنا على طول الموتور هيفوت و هيبوظ ,
ربنا يهدينا و إياك ,
و يوفقنا لما يحب و يرضى ,,
TIMMY !!
ReplyDeleteثلاث ارباعنا عايشين ومش عايشين للأسف
البوصلة تاهت
ربنا يحفظك ويحفظ كل اللي حواليك
تيمى
ReplyDeleteالله ينور عليك بجد
دايما كده مواضيعك بتيجى فى وقتها والله
وكمان اسلوبك ظريف جدا وبيشجعنا كتير
جزاك الله خيرا
مع تحياتى
أنا قولت أجى اسلم على أخويا بعد مخلصت إمتحانات
ReplyDeleteربنا يسعدك
دمت بكل الود
ولد الديرة ,
ReplyDeleteللأسف كلامك صحيح و بشدة ,
ربنا يرزقنا الاتباع على طريق الحق ,
و أن يرزقنا العمل لما خلقنا له ,,,
جزاك الله خيرا
ريمان ,
ReplyDeleteجزانا و إياكم ,
و الحمد لله إن الموضوع جاء في وقته ,
ربنا ينفع بينا إن شاء الله ,
و شكرا جزيلا على المرور و الزيارة ..
محمد غاليا ,
ReplyDeleteيا أهلا و سهلا بيك يا محمد
و ألف مبروك على انتهاء الامتحانات ,
إن شاء الله بقى نشوفك كتير اليومين اللي جايين دول :)
شكرا جزيلا على الزيارة يا محمد :)
تحيتي
جزاك الله خير
ReplyDeleteفعلا موضوع مهم جدا وحضرتك كاتبه بطريقة اكثر م رائعة برغم انه طوييييل جدا :D
عنوان الموضوع ذكرنى بكتاب "وحضرتك حى ولا عايش"
وطبعا لاننسى ان الدنيا دار عمل بلا حساب والاخرة دار حساب بلا عمل
واخيرا
لك منا جزيل الشكر ع الموضوع المميز
جزاك الله خيرا موضوع رائع وهام جدااا
ReplyDeleteواجابات على اسئله تدور فى اذهان الكثيرين ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
صحوة أسوان ,
ReplyDeleteجزانا و إياكم ,
و معلش بقى , التطويل ده مش عارف ألاقيله حل لحد دلوقتي :(
عموما شكرا جزيلا على الزيارة ,
و على الإضافة القيمة ,
جزاكم الله خيرا
طالبة الفردوس ,
ReplyDeleteجزانا و إياكم ,
و نفعنا الله بما نقول و نكتب ,
جزاكم الله خيرا
و شكرا جزيلا على المرور ,,
تحيتي